Inspiratie leidt soms tot leuke ideeën. Maar is het een garantie voor commercieel succes?

[Afbeelding van een goudvis die zwemt in een gloeilamp]

De meeste creatieve reclamemakers koesteren hun inspiratie als de heilige graal.

Inspiratie, dat vermogen om een prikkelende advertentie, een verrassend ontwerp of een sterke commercial te bedenken, is hun belangrijkste bedrijfsmiddel. Hun kroonjuweel.

Inspiratie is het geheime wapen van creatieve reclamemakers. De x-factor van een succesvolle campagne.

Maar inspiratie is ook het ongrijpbare ingrediënt in marketingcommunicatie

En dat is precies waarom die creatieve inspiratie voor ondernemers de grootste frustratie kan zijn van hun marketingbeleid.

Want als een succesvolle campagne afhankelijk is van inspiratie, is de aantrekkingskracht van je marketingcommunicatie dus afhankelijk van een factor waar je geen grip op hebt.

Of een idee gaat werken is alleen te voorspellen door het te testen. Als je daar geen budget of tijd voor hebt, blijft er voor jou als ondernemer niets anders over dan je intuïtie.

Daar is op zich niets mis mee. Als ondernemer doe je wel meer dingen op je intuïtie. Volgens sommigen is dat zelfs wat een ondernemer tot een ondernemer maakt.

Maar zou het niet prettiger zijn als je van te voren weet hoe je marketingcommunicatie gaat werken? Als je weet wat die marketingboodschappen van jou doen in het hoofd van je klant?

Daarom haal ik mijn inspiratie ook uit de wetenschap

Na een half leven te hebben gewerkt aan de creatieve kant van de marketingcommunicatie, wist ik dat ik goede ideeën kan bedenken voor mijn klanten. Ik deed dit voor een groot deel op basis van mijn intuïtie en mijn creatief-commerciële vermogen.

In 2008 vond ik dit niet meer voldoende. Ik wilde op zoek naar de échte werkingsprincipes van marketingcommunicatie. Ik wilde weten wat er wetenschappelijk bekend is over wat ons drijft om dingen te willen kopen en hoe wij ons daarbij laten beïnvloeden. En ik vond wat ik zocht.

Ik vond wetenschappelijk onderzoek naar het waarom van koopgedrag. Ik vond onderzoeken die aantonen welke onbewuste afwegingen we maken voordat we ja zeggen tegen een aankoop. Onderzoeken die laten zien hoe we reageren op boodschappen in marketingcommunicatie. Door welke signalen we ons gedrag laten beïnvloeden en welke signalen we als onbetrouwbaar ontmaskeren. Al die dingen blijken bekend te zijn. Alleen niet bij de meeste ideeënmakers in de marketing.

De onbewuste afwegingen van de klant tijdens het aankoopprocesDe onbewuste afwegingen van de klant tijdens het aankoopproces
bron: koopcodes.nl

Die wetenschap levert mij en mijn klanten sindsdien veel op: een nieuwe, solide basis waarmee ik inspirerende marketingcommunicatie maak voor mijn klanten. Inspirerend, omdat het leidt tot datgene waarvoor marketingcommunicatie is bedoeld: klanten, omzet, deals, opdrachten.

Als je weet hoe klanten reageren op marketingboodschappen, is het ontwikkelen van succesvolle marketingcommunicatie geen gok meer maar een wetenschap.

Ik deel die wetenschap graag met jou!
Bel of mail mij voor een afspraak. Ons eerste gesprek is gratis.